کد مطلب:29072 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

خداوند، هفت ویژگی درباره تو به من داد












3563. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:ای علی! خداوند - تبارك و تعالی - درباره تو هفت ویژگی به من بخشید:تو اوّلین كسی هستی كه با من گورش شكافته می گردد؛ تو اوّلین كسی هستی كه با من بر [ پل] صراط می ایستی؛ و تو اوّلین كسی هستی كه هرگاه پوشانده شوم، پوشانده شوی؛ و خوشامد گفته می شوی، هرگاه [ كه من] خوشامد گفته شوم؛ و تو اوّلین كسی هستی كه با من در علّیین سُكنا خواهی گزید؛ و تو اوّلین كسی هستی كه با من از رحیق (باده) مُهر شده كه مُهر آن مُشك است، خواهی نوشید.[1].

3564. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:ای فاطمه! خداوند در خصوص علی، هفت ویژگی به من داد:او اوّلین كسی است كه همراه من قبرش شكافته خواهد شد؛ و اوّلین كسی است كه با من بر [ پل] صراط خواهد ایستاد و به آتش خواهد گفت:«این را بگیر و آن را واگذار»؛ و اوّلین كسی است كه وقتی پوشانده شوم، پوشانده خواهد شد؛ و اوّلین كسی است كه با من در سمت راست عرش، خواهد ایستاد؛ و اوّلین كسی است كه با من، درِ بهشت را خواهد كوبید؛ واوّلین كسی است كه با من در علّیین، سُكنا خواهد گزید؛ و اوّلین كسی است كه با من، «رحیق مختوم»[2] را خواهد نوشید:«خِتَمُهُ و مِسْكٌ وَ فِی ذَ لِكَ فَلْیَتَنَافَسِ الْمُتَنَفِسُونَ؛[3] [ باده ای كه] مُهر آن، مُشك است، و در این [ نعمت ها] مشتاقان باید بر یكدیگر، پیشی گیرند».[4].









    1. كتاب من لا یحضره الفقیه:5762/374/4، الخصال:5/342.
    2. رحیق مختوم، یعنی شراب سر به مُهر و منظور، نوشیدنی بهشتی است كه در آیه 25 سوره مطفّفین بدان اشاره شده است و مخصوص ابرار است. (م)
    3. مطفّفین، آیه 26.
    4. تفسیر القمّی:337/2، الأمالی، طوسی:1335/643. نیز، ر. ك:تأویل الآیات الظاهرة:9/777/2.